Zonne-energie vinden we erg belangrijk. Het is schoon en weinig belastend voor de omgeving. Gelukkig is de gemeente al steeds actiever hierin. Vooral ons idee voor financiering is vernieuwend en kan een grote impuls geven.

We hebben de volgende punten in ons programma opgenomen:

Algemeen:

• GroenLinks is voorstander van het opwekken van duurzame energie. Daar waar mogelijk zal de gemeente Veendam overgaan op duurzame energiebronnen.

Alle overheidsgebouwen waar het mogelijk is qua constructie en straatbeeld worden voorzien van zonnepanelen.

• De gemeente stimuleert het opwekken van duurzame energie uit zon, wind en andere bronnen. Er komt een stimuleringsplan. De gemeente ontwikkelt een financieringsplan in samenwerking met de energiebedrijven. Overlast voor inwoners moet hierbij zoveel mogelijk worden voorkomen.

Financien:

• GroenLinks wil gelden van de gemeenten gebruiken voor de financiering van zonnepanelenprojecten binnen de gemeente. Wanneer hierover met de energiebedrijven goede afspraken gemaakt worden kan dit zonder risico en is het een goede stimulans voor inwoners om zonnepanelen te plaatsen en het levert een beter rendement voor de gemeente.