Eind mei 2018 bracht het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) een rapport uit over zoutwinning welke GroenLinks onder de aandacht van inwoners in Veendam wil brengen.

Zoutwinningsbedrijven zijn vooral gericht op het beheersen van de risico’s tijdens de winning en het reageren op incidenten; er is relatief weinig aandacht voor de lange termijn. Dat concludeert Staatstoezicht op de Mijnen in de Staat van de sector Zout. SodM ziet risico’s - waar GroenLinks zich zorgen om maakt - die samenhangen met cavernes. De caverne die in de ondergrond is ontstaan kan voor altijd blijven bestaan, (zeer) langzaam verdwijnen, of in bijzondere situaties op een gegeven moment instorten. In dit laatste geval kan er een effect aan de oppervlakte zichtbaar worden, namelijk een geleidelijke of soms plotselinge bodemdaling. Dat kan schade opleveren aan bijvoorbeeld infrastructuur en woningen. Met name brengen wij graag aandacht voor de SodM inzichten voor Veendam (en nadere pagina met info waar Zuidwending onder valt). GroenLinks Veendam zal dit onderwerp zeer nauwlettend volgen en hierover desnoods vragen stellen aan het college.

Uit ons verkiezingsprogramma (2018- 2022):

"Gas- en magnesiumwinning (en kernenergie)
Grote delen van de provincie ondervinden ernstige gevolgen van de winning van aardgas. Ook in de Veenkoloniën wordt aardgas gewonnen in een aantal kleinere gasvelden. GroenLinks is tegen de exploitatie van nieuwe gasvelden in ons gebied. Ook bij de winning van magnesium moet de veiligheid van de bewoners vooropstaan. Waar aantoonbare schade ontstaat aan bebouwing dient compensatie (vooraf) geregeld te zijn. Naast de sluiting van kolencentrales is GroenLinks voor het sluiten van de kerncentrale nabij Lingen, vlak over de grens met Duitsland. Het preventief verstrekken van jodiumpillen aan de bevolking is geen antwoord op de onveiligheid van die kerncentrale. Daarom moet er samen met andere grensgemeenten en provincies druk uitgeoefend worden voor een snelle sluiting van deze centrale. Geen kernafval in lege gasvelden en zoutcavernes in ons gebied."