Tijdens de raadsvergadering van 29 juni heeft GroenLinks Veendam raadslid Trevor Mooijman de volgende bijdragen geleverd.
Algemene beschouwingen
Vz, het zijn verwarrende tijden: in eens is alles anders, staat alles stil. Intelligente locksdown. Moet je bang zijn voor je baan, voor je bedrijf. Kan je geliefden niet zien. Kan je niet naar de kerk. Plots: de Black Lives Matterbeweging. Eindelijk erkenning, eindelijk echte gelijkheid. Maar ook: de vrijheid om te zeggen wat je denkt, komt wel onder druk, getuige gedoe rondom een populair televisieprogramma.
Maar goed, vz, laten we het over Veendam hebben:
De onderste alinea van blz 5 van de Jaarstukken vat het geheel duidelijk samen: "De financiële positie van de gemeente is onder druk komen te staan door het tekort in het sociaal domein". (Exact dezelfde zin stond overigens vorig jaar ook in de inleiding, toen op blz. 4.) Het tekort van 3,4 miljoen op de Jeugdzorg is een bittere pil, geheel uitgestrooid over alle gemeentes in Nederland, die allemaal in meer of mindere mate last ondervinden van de tekorten. De totaal onverwachte en voor alle inwoners en ondernemers op alle vlakken zeer ingrijpende Coronacrisis, waarvan de uiteindelijke extra kosten voor de gemeente nog niet te overzien zijn, komt daar bovenop. Ik heb diep respect voor alle Veendammers die grotere en kleinere initiatieven genomen hebben in deze Coronacrisis (collega Zondag noemde ze al op, dat hoef ik hier niet te herhalen),die dachten aan onze medemens, de eenzamen, de kwetsbaren.
Afijn: het geld is op, maar ons zelfstandig middelklein Veendam doet het relatief gezien nog eigenlijk best heel goed, als je kijkt naar gemeenteland. De feestmuziek bij de financiële stukken blijft dit jaar dan wel in de kast (ons weerstandsvermogen van 1,06 valt met een zes-minnetje nog nipt in de categorie ‘voldoende’), toch zie ik ook dat Veendam zich ook in absolute zin best overeind houdt. We mogen ons gelukkig prijzen – zónder ironie – met een stabiel, sterk & sociaal gemeentebestuur.
Ik hoop wél dat de lasten voor de burger niet hoger zullen worden. Dan heb ik het over de midden-lage inkomensgroepen, die nipt buiten de vrijstellingen en de toeslagen vallen; de armoedeval.
We mogen terugkijken op een jaar waarin we trots mogen zijn dat we de volgende fase in de realisatie van het unieke Leersportpark zijn ingezet, waarin de renovatie van Van Beresteyn is afgerond en waarin in het sociale domein het één en ander is gebeurd: de vroeg- en voorschoolse educatie specialistische jeugdhulpverlening. Maar: de toename van het aantal kinderen in de jeugdzorg, die extra kwetsbaar zijn, baart mij zorgen.
Ten aanzien van het tekort op de jeugdzorg schrijft het College dat de Rijks-bezuinigingen ten koste gaan van andere wensen van de gemeente. Laten we hopen dat Veendam de taken vanuit de WMO, de Participatiewet en de Jeugdwet kan uitvoeren met de middelen die het Rijk hiervoor ter beschikking gesteld heeft. Inderdaad, “geen gemakkelijke opgave”, citeer ik het persbericht. Hopelijk lukt het de kosten voor de jeugd terug te dringen, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.
Vz, een handvol korte opmerkingen:
Jaarstukken
-
Langs deze weg wou ik mijn wens uitspreken dat de Kwartiermaker Centrum óók zal gaan kijken naar afvalbeperking en verduurzaming, bijvoorbeeld door een uitrol van zonnepanelen op de panden.
-
Ik wil het College graag een compliment maken over het programma ‘Duurzaam Veilig’. De uitbreiding van de 30- en 60-kmzones maakt Veendam daadwerkelijk veiliger voor alle weggebruikers, de fietser en voetganger in het bijzonder.
Voorjaarsnota
-
Ik ondersteun het inzicht van het College om de Q-liner Assen-Veendam v.v. rechtstreeks naar het station te laten rijden. Dat bekort de reistijd aanzienlijk en daarmee wordt de bus een aantrekkelijk alternatief voor met de auto naar Assen om daar op de intercity naar de Randstand te stappen. Wel wil ik u twee gedachtes meegeven: maak een stop in station Wildervank (en dan via de industrieweg naar station Veendam en als de keertijd het toelaat, kan de bus misschien van het station een klein stukje doorrijden naar het centrum. Collega Klamer van de CU had een sterk punt, namelijk de doorstroom van het verkeer, als de trein gaat rijden naar Stadskanaal en dat de spoorbomen dan 4x per uur dicht zijn op de uitvalsweg naar de N33. En ook ik vind dat Wildervank een eigen station of halte moet krijgen.
Vz, tot slot. Veendam staat voor een aantal grote onderwerpen het komend jaar: de waanzinnig belangrijke RES (tussen haakjes: ik ben blij met de opmerking van mw. Ina Hilbrands van het CDA, dat Veendam wel ietsje meer ambitie mag hebben; het staafje is wel érg klein), de omgevingsvisie en de omgevingswet, decentralisatie beschermd wonen, de aanbesteding van de WMO, het tegengaan van leegstand in het centrum, de Jeugdzorg en de ontvlechting van ‘De Kompanjie’.
Ik wil u daarbij wijsheid en alle succes toewensen. Dat wij deze belangrijke zaken voor heel onze mooie Parkstad, in gezamenlijkheid en met een zo groot mogelijk draagvlak oppakken.
11. Conceptzienswijze ontwerpbesluit winningsplan NedMag
Vz, GroenLinks Veendam was én is niet tegen mijnbouw en was en is niet tegen NedMag, daar waar ook wij natuurlijk ook de zeer grote zorgen delen die leven bij de burgers: de bodemdaling tot uiteindelijk een kleine meter en de schade die dat veroorzaakt aan de woonhuizen (je zal d’r maar een koophuis hebben; je belandt zowaar geheel ongevraagd in een slechte horrorfilm) enerzijds en de risico’s op herhaling van de stille milieuramp die zich twee jaar terug voltrok toen er ik weet niet hoeveel diesel weglekte in de cavernes. Dit mág nooit weer gebeuren. Ten aanzien van het eerste: mijnbouwers, wie dan ook, móeten gewoon de schades aan de huizen vergoeden, zo simpel is het. Alleen onder die twee voorwaarden (géén diesel of kerosine de cavernes in en de schades betalen) komt er wat mij betreft groen licht. Het College, zo lees ik in de conceptzienswijze gericht aan de Minister van EZK, deelt mijn opvatting, ten minste op de hoofdlijn. Terécht wijst het College op de noodzaak van het monitoren van de aan elkaar groeiende cavernes, het College stemt in met de verplichting die de Minister oplegt betreffende het gebruik van een alternatief van diesel als dakolie. Maar als dat dan Kerosine is, zoals de inspreekster om vijf uur aangaf, zet ik er wel vraagtekens bij. Het tot stand komen van een landelijk schadeloket juichen wij eveneens van harte toe. Het College roept op tot uiterste zorgvuldigheid in het vergunnen van nieuwe mijnbouwactiviteiten en zoekt een balans tussen werkgelegenheid, economie en innovatie enerzijds en het gevoel van onveiligheid anderzijds. In de balans ter linkerzijde hoort dan ook de component ‘milieu’ en ik zou het College vriendelijk doch zeer dringend willen oproepen om daar in de conceptzienswijze méér aandacht aan te schenken, door de milieuzorgen als zodanig te benoemen in de weegschaal van afwegingen en niet tussen haakjes (natuur) zoals het nu staat. Natuur en milieu zou ik graag opgenomen zien als een volwaardig element. Een biologisch afbreekbare deklaag, zoals collega Klamer (CU) ook betoogde, is een harde eis en in de zienswijze zou ik de omgekeerde bewijslast opgenomen willen zien. Deze conceptzienswijze kunnen we in augustus eventueel nog aanvullen of aanpassen.
Overigens las ik in blz. 68 van de VJN dat er een structurele formatie-uitbreiding voor de gestapelde mijnbouw op stapel staat. Dat is goed.