Vorige week hebben we van de regering moeten horen dat er geen geld is voor structurele loonsverhoging in de zorg. Geen geld voor meer steun aan de cultuursector. En dan was daar opeens: een steunpakket van 3,4 miljard voor KLM. Deze tijd vraagt om nieuwe keuzes, maar dit kabinet wil overduidelijk op de oude voet verder.

KLM krijgt nu een miljardensubsidie, zonder harde klimaateisen en zonder duidelijke deadlines. Het is weer een opsomming van vage voorwaarden en vrijblijvend streven:
  • Geen nieuwe klimaateisen met duidelijke deadlines
  • Geen vervanging van korte afstandsvluchten met de internationale trein
  • Geen serieuze beperking van de nachtvluchten
Zo pakken we de klimaatcrisis niet aan. Al jaren krijgt de luchtvaart een voorkeursbehandeling van rechtse politiek. Zodat luchtvaartmultinationals maar kunnen blijven groeien. Het is tijd om te kiezen.
Mensen gaan boven grote bedrijven. De klimaatcrisis bestrijden we niet door het vliegverkeer vrij te blijven stellen. Een miljardensubsidie om KLM te redden kan alleen als we de luchtvaart harde klimaateisen stellen:
  • De totale KLM-uitstoot moet naar beneden
  • Vervang korte afstandsvluchten naar o.a. Brussel, Parijs, Londen met de trein